Swobodny przepływ osób nie podlega negocjacjom.


Via Internet.Autor:PIOTR SERAFIN.
Dzisiaj unijni ministrowie spraw wewnętrznych na forum Rady UE rozpoczynają debatę na temat swobodnego przepływu osób. Najlepszy komentarz do tej debaty to słowa Wiceprzewodniczącej KE Viviane Reding, która odpowiada w KE za ochronę praw podstawowych.

Tym razem proponuję nietypowy wpis na bloga.

 

Dzisiaj unijni ministrowie spraw wewnętrznych na forum Rady UE rozpoczynają debatę na temat swobodnego przepływu osób. Najlepszy komentarz do tej debaty to słowa Wiceprzewodniczącej KE Viviane Reding, która odpowiada w Komisji Europejskiej za ochronę praw podstawowych. Viviane Reding przedstawia także moje spojrzenie na zasadnicze kwestie czterech swobód, fundament Jednolitego Rynku i przytacza zestaw argumentów, z którymi trudno się nie zgodzić.

 

Zapraszam do lektury!

 

Piotr Serafin

 

Swobodny przepływ osób nie podlega negocjacjom*

 

W poniedziałek, 25 listopada, Komisja Europejska przedstawiła do dyskusji Komunikat o swobodnym przepływie osób, który zawiera pięciopunktowy plan działań. Tego dokumentu mam zamiar bronić na początku grudnia przed Ministrami Spraw Wewnętrznych na forum Rady UE (dopisek własny: posiedzenie Rady JHA rozpoczyna się 5 grudnia br.) oraz przed Parlamentem Europejskim. Swobodny przepływ jest głównym filarem Jednolitego Rynku UE. Jednolity rynek UE jest czymś, pod czym Wielka Brytania się podpisała i co jest jej bardzo bliskie. A trzeba wiedzieć, że jednolity rynek składa się z czterech elementów. Są to: swobodny przepływ kapitału, towarów, usług i osób. Albo akceptuje się wszystkie cztery albo żadnego.

 

Jeśli podejmuje się decyzję o przystąpieniu do jednolitego rynku, a jest to możliwe od momentu powstania Unii Europejskiej, to właśnie swobodny przepływ osób  stanowi jeden z fundamentalnych elementów jego czterech swobód.

Przynosi on zyski wielu firmom, osobom, czy przedsiębiorstwom w Wielkiej Brytanii. Brytyjskie banki, brytyjskie firmy telekomunikacyjne korzystają z wolnego przepływu, aby tworzyć nowe siedziby, także w Rumunii i w Bułgarii. Brytyjscy turyści korzystają ze swobodnego przepływu osób. Czy wiedzą Państwo, że w Bułgarii istnieją całe wsie zamieszkane są przez brytyjskich turystów, którzy kupili tam domy? A czy wiedzą Państwo, że Wielka Brytania jest czwartym największym eksporterem obywateli do pozostałej części Europy? Co czwarty obywatel Unii, który decyduje się na migrację, pochodzi z Wielkiej Brytanii. Jest ich 1,4 mln.

 

Powtarzam, swobodny przepływ nie podlega negocjacji. Tak długo, jak jest się członkiem Unii, jest się również członkiem wspólnego rynku.

 

Nie potrafię zrozumieć takiej politycznej logiki. Wielka Brytania zawsze była i nadal jest wielkim promotorem rozszerzenia. Powtarzając hasło: „Należy przyjąć więcej państw” Wielka Brytania stoi na czele tych, którzy domagają się rozszerzenia. A gdy  do faktycznego rozszerzenia dochodzi, już nie jest zadowolona.

 

Rozszerzenie może być jednak zatrzymane. Decyzja w tej sprawie wymaga bowiem jednomyślności. Dlatego też, jeśli Wielka Brytania po prostu powie „nie” dla przyszłego rozszerzenia, to nie będzie rozszerzenia w przyszłości. Zobaczmy więc, gdy nadejdzie kolejna fala rozszerzenia, gdy rozpoczną się kolejne dyskusje o rozszerzeniu – jakie będzie stanowisko Wielkiej Brytanii.

 

Wracając do dyrektywy o swobodnym przepływie osób z 2004 roku. Przystąpiła do niej również Wielka Brytania. Wciąż się w nią zgłębiam, ponieważ tak wiele państw członkowskich próbuje wyciągnąć z niej  treści,  które po prostu nie zostały w niej zapisane.

 

Dyrektywa nie stwierdza, że należy udzielać świadczeń tym, którzy nie pracują. Po prostu. Dlatego też zwróciłabym się do tych wszystkich rządów, które z politycznych lub jakikolwiek innych przyczyn, podnoszą raban, aby spojrzały na zapisy dyrektywy, a następnie na ich podstawie, by zaprowadziły u siebie porządek. Wiele działań bowiem może być podjętych na poziomie krajowym w celu zapobiegania, na przykład, turystyce socjalnej.

 

Kto przeczyta komunikat KE oraz 5-punktowy plan działania z zeszłego poniedziałku, wyraźnie może dostrzec (przedstawiliśmy te dane w graficznie przejrzystej formie) gdzie są lokowane świadczenia i kto z nich korzysta.

W oparciu o to można również wyciągnąć wnioski, że praktycznie żadne profity nie trafiają do obywateli innych krajów unijnych. Przeważająca większość korzyści socjalnych w większości krajów członkowskich trafia do obywateli danego kraju. Ale w niektórych krajach o odrębnych zasadach procedowania, Wielka Brytania jest właśnie jednym z tych krajów, część świadczeń trafia również do obywateli innych krajów UE.

 

Proszę zapoznać się z tymi danymi. Jeśli we wszystkich wymienianych kwestiach będziemy mogli zejść na ziemię, będę szczerze zadowolona. Proszę spojrzeć na fakty i liczby i zobaczyć, co należy zrobić w celu rozwiązania małych problemów, a następnie proszę zastanowić się nad przekazem politycznym, mającym na celu rozwiązanie większych problemów związanych z percepcją, problemów, które politycy sami stworzyli we własnych krajach członkowskich.

Aby dokonać zmian w dyrektywie, Komisja musi je zaproponować. Komisja przeanalizowała dyrektywę, wyrazem czego jest komunikat, w którym określonych jest 5 możliwych do podjęcia działań, mających zapobiegać nadużyciom, np. fikcyjnym lub tzw. „białym” małżeństwom. Większość tych działań może być podjętych na poziomie krajów członkowskich.

 

Nie widzę więc powodu, a Kolegium jednomyślnie zgadza się ze mną w tej kwestii, by wprowadzać zmiany do dyrektywy. Dyrektywa jest dobra, zapisane są w niej zarówno prawa, jaki i obowiązki.

 

Ponieważ dyrektywa to nie tylko prawa, ale i liczne zobowiązania nakładane na obywateli europejskich, pragnących korzystać z prawa swobodnego poruszania się, państwa członkowskie, mając je na uwadze, powinny sformułować własne przepisy w taki sposób, aby nadużycia, którym jestem absolutnie przeciwna, były zredukowane praktycznie do zera. Państwa członkowskie mogą to osiągnąć właśnie na bazie Dyrektywy.

 

*Wypowiedź Viviane Reding, Wiceprzewodniczącej Komisji Europejskiej, Komisarz ds. Sprawiedliwości, Praw Podstawowych i Obywatelstwa, Bruksela 27.11.2013

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s