Petra Marquardt-Bigman o islamie i wojnie idei.


Kilka tygodni temu „New Yorker” opublikował bardzo interesujący artykuł George’a Packera „Islamist Violence and a War of Ideas” (Islamistyczna przemoc i wojna idei). Packer rozpoczął od przedstawienia „tylko częściowego zestawienia globalnej przemocy islamistycznej w miesiącu wrześniu”. Podkreślając, że „setki ludzi… w większości muzułmanów… jest codziennie mordowanych, wysadzanych w powietrze, palonych żywcem, zastrzelonych, dekapitowanych w imię skrajnego, agresywnego nurtu islamu”, Packer stwierdzał, że:

„przemoc wypływa z idei, straszliwych idei, o znaczeniu islamu, charakterze nie-muzułmanów i obowiązkach muzułmanów. Te idee są szerzone w meczetach, kawiarniach i szkołach, w telewizji satelitarnej i w Internecie, z pomocą teorii spiskowych, półprawd, oszukańczego redagowania informacji i kłamstw”.

Packer ostrzega, że Amerykanie jak i Zachód jako taki, nie powinni patrzeć obojętnie na tę krwawą przemoc, nawet jeśli jej ofiarami są głównie sami muzułmanie. Jego zdaniem Amerykanie zanadto polegają na walce środkami militarnymi z islamskim ekstremizmem, nie poświęcając „wystarczająco dużo uwagi… na zajęcie się sednem tej przemocy, czyli straszliwymi ideami, które pozwalają na masakry w imię religii”.

Jednak, jak pisze Packer, pojawiła się nowa inicjatywa zwalczania tych „straszliwych idei”. Niedawno stworzony wspólny fundusz amerykańsko-turecki do zwalczania ekstremizmu, pod nazwą Global Fund for Community Engagement and Resilience [Globalny Fundusz Społecznego Zaangażowania i Reagowania], ma „identyfikować i finansować oddolne grupy w całym świecie muzułmańskim, które będą wykonywać trudne zadanie przeciwstawiania się ideom ekstremistycznym na własnym gruncie”. Jak pisze Packer „rola Amerykanów będzie raczej w tle”; jak wręcz zauważa „Amerykanie nie mogą — ze względów moralnych i praktycznych — kierować tą działalnością”. Zamiast tego „obywatele, organizacje i rządy kluczowych krajów islamskich, takich jak Arabia Saudyjska i Pakistan, przejmą prowadzenie”.

szejk Jusuf al-Karadawi

Podczas gdy zgadzam się, że Ameryka nie może kierować tą „działalnością” z przyczyn praktycznych, wydaje mi się, że przyznawanie Arabii Saudyjskiej i Pakistanowi wiodącej roli w zwalczaniu islamskiego ekstremizmu jest jak postawienie piromana na czele brygady strażackiej.

Niemniej problematyczne jest nie przyznanie w pełni przez Packera, co to znaczy, że przemoc islamistyczna, którą tak szczerze potępia, istotnie płynie — jak sam pisze — „z idei, straszliwych idei o znaczeniu islamu, charakterze nie-muzułmanów i obowiązkach muzułmanów”. Te „straszliwe idee” nie są w żadnym razie propagowane tylko przez garstkę ekstremistów; jak Packer słusznie pisze, są one „szerzone w meczetach, kawiarniach i szkołach, przez telewizję satelitarną i w Internecie”.

Innymi słowy, te „straszliwe idee” są strawą muzułmańską głównego nurtu – co znaczy, że na politycznie poprawnym Zachodzie na ogół oczekuje się od nie-muzułmanów, że powstrzymają się przed wszelką ich krytyką.

Dobrym przykładem wpływowego przywódcy muzułmańskiego, który szerzy prawdziwie straszliwe idee, jest Jusuf Karadawi. Wiele milionów muzułmanów uważa Karadawiego za wielkiego uczonego i, z powodu swojego olbrzymiego wpływu, został nawet nazwany „Globalnym Muftim”. Wśród straszliwych idei propagowanych przez Karadawiego jest jego żarliwa wiara w zarządzoną przez Boga bitwę między „wszystkimi muzułmanami i wszystkimi Żydami”, jego pogląd, że Holocaust był dobrze zasłużoną „karą Bożą” dla Żydów i jego nadzieja, „następny razem będzie to z rąk wiernych”. Niemniej politycznie poprawnym poglądem na Karadawiego (wyrażonym np. przez powszechnie szanowanego eksperta spraw Bliskiego Wschodu we wpływowym magazynie „Foreign Affairs”) jest, że powinniśmy uprzejmie ignorować ludobójczą nienawiść Karadawiego do Żydów i zamiast tego doceniać go jako wiodącego, umiarkowanego muzułmanina:

„Jest on [Karadawi] najlepiej znany z doktryny wasatiyya, czyli ‚centryzmu’, która wytycza drogę pośrednią między sekularyzmem a fundamentalizmem. Odrzuca on doktrynalny ekstremizm salafitów i pełen przemocy ekstremizm Al-Kaidy […] Równocześnie często nie zgadza się z polityką zagraniczną USA i z pewnością jest wrogi wobec Izraela, nie wspomniawszy już o tym, że odnosi wielkie sukcesy jako propagator islamskiego światopoglądu. Ta silnie działająca mieszanka może być niepokojąca, ale w dużej mierze definiuje stanowisko głównego nurtu muzułmańskiego. Rzeczywiście, jednym z kluczy do popularności Karadawiego jest jego zdolność antycypowania poglądów Arabów i muzułmanów; […] Karadawi jest w równej mierze barometrem opinii muzułmańskiej, jak jej przyczyną”.

Przesłanie tutaj jest wyraźne: jeśli stanowisko głównego nurtu muzułmańskiego” odzwierciedla „niepokojąca” mieszankę, Zachód powinien być po prostu wdzięczny, że nie jest gorzej…

Być może jest to bardzo pragmatyczne podejście, ale w żadnym razie nie dostarcza zdrowej podstawy do prowadzenia „wojny idei”.

W rzeczywistości, kiedy chodzi o islam, Zachód wydaje się niechętny do angażowania się w jakąkolwiek „wojnę idei”, mimo faktu, że — szczególnie w Europie — bardzo niepokojąca jest radykalizacja szybko rosnących mniejszości muzułmańskich. Doskonały esej w listopadowym „Standpoint Magazine” poświęcony jest pytaniu, czy Zachód przegrywa „The War For The Soul Of Islam” [Wojnę o duszę islamu]. Autor Douglas Murray pisze na początku, że historycznie rzecz biorąc, „w bitwie o duszę islamu ekstremiści na ogół zwyciężają” i kończy pesymistycznie:

„zakłada się, że islam jest jak wszystkie inne religie, że podejrzenia wobec islamu są równie niebezpieczne, jak podejrzenia wobec każdej innej religii. Krótko mówiąc, próbują oni [tj. rządy brytyjski i zachodnie] traktować islam jak każdą inną wiarę. A problem polega na tym, że tak nie jest. Nie tylko dlatego, że islam zachowuje się w znacząco inny sposób niż inne wyznania, ale ponieważ właśnie w chwili, kiedy szybko wzrasta w siłę w naszych krajach, jego globalny kierunek jest konsekwentnie wsteczny”.

Kilka z centralnych obserwacji Murraya potwierdził niedawny post na popularnym blogu Harry’s Place, w którym liberalny muzułmanin pisze z przygnębieniem, że dzisiaj przywódcy muzułmańscy na Zachodzie „mogą spokojnie wierzyć, a nawet głosić publicznie, że kara śmierci powinna być stosowana wobec każdego, kto ma seks pozamałżeński, bierze udział w akcie homoseksualnym, obraża Proroka lub porzuca islam, i nie zostaną [skrytykowani] jako ‚ekstremiści'”.

Być może więc, zamiast wydawać pieniądze na finansowanie mało obiecującej kampanii, by zwalczać ekstremizm islamski w krajach, których rządy nadal promują fundamentalistyczny islam, Zachód wyszedłby lepiej, gdyby przestał ugłaskiwać muzułmańskich reakcjonistów i zamiast tego zaczął energicznie popierać muzułmańskich reformatorów w Europie i USA?

Islam and the war of ideas

The Warped Mirror, 12 grudnia 2013

Tłumaczenie: Małgorzata Koraszewska (racjonalista.pl)


Petra Marquardt-Bigman

Mieszka w Izraelu, wychowała się w Niemczech, pochodzi z rodziny niemieckich uchodźców z terenów dzisiejszej Polski, studiowała w USA, gdzie obroniła pracę doktorską o amerykańskim wywiadzie w nazistowskich Niemczech, prowadzi blog The Warped Mirror.

Strona www autorki


Duchowy lider egipskiego Bractwa Muzułmańskiego szejk Jusuf al-Kardawi wydał wiele fatw, które zachęcały muzułmanów do zostawania szahidami i wysadzania się w powietrze w Izraelu. Otwarcie gloryfikuje Hitlera i Holokaust i wzywa muzułmanów do przeprowadzenia nowego. W wywiadzie dla BBC w 2004 r. wychwalał palestyńskich terrorystów, którzy mordują żydowskie kobiety i dzieci.

Od lat wzywa do mordowania muzułmanów porzucających islam (apostatów) oraz homoseksualistów. Jest gorącym zwolennikiem wycinania małym dziewczynkom łechtaczek, a także kamienowania kobiet, które dopuściły się pozamałżeńskiego seksu. Szejk uważa, że ofiary gwałtów są same sobie winne, bo widocznie ubierały się wyzywająco. Postuluje obowiązek noszenia hidżabu.

Ten islamski duchowny przez ponad 30 lat  lat miał zakaz wjazdu do rodzinnego Egiptu. Niedawno triumfalnie powrócił, a na ulicach Egiptu witały go miliony Egipcjan…

Jusuf al-Kardawi jest bardzo popularny w całym świecie arabskim, bo przez dziesięciolecia prowadził telewizyjne programy religijne (nadawane przez katarską telewizję Al Jazeera), które miały gigantyczną oglądalność (60 mln ludzi).

Materiał filmowy z napisami w języku polskim – włącza się je na dole ekranu Youtube w pasku ustawień.

Jeśli polskie napisy (‚captions’) są zbyt mało widoczne, to można je powiększyć lub zmienić ich kolor w ustawieniach (‚settings’) napisów.

Original

Gebloggt mit Flock Browser
Reklamy

17 myśli w temacie “Petra Marquardt-Bigman o islamie i wojnie idei.

  1. Nice post. I was checking constantly this weblog and I’m inspired!
    Very helpful information particularly the final part :) I take care of such info much.

    I was looking for this certain info for a very
    long time. Thanks and good luck.

    Polubienie

  2. Woah! I’m really digging the template/theme of this website.
    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s tough to get that „perfect balance” between user friendliness and visual appeal.
    I must say you have done a amazing job with this. Also, the blog loads extremely quick for me on Chrome.
    Outstanding Blog!

    Polubienie

  3. Hello would you mind letting me know which hosting company
    you’re working with? I’ve loaded your blog in 3 different web browsers and I must
    say this blog loads a lot faster then most. Can you
    recommend a good hosting provider at a fair
    price? Kudos, I appreciate it!

    Polubienie

  4. Howdy! This is kind oof off topic but I need some guidance from
    an established blog. Is iit difficult to set up your own blog?
    I’m not very techincal but I can figure things out pretty quick.
    I’m thinking about creating my own but I’m not sure
    where to begin. Do you have anyy points or suggestions?

    Many thanks

    Polubienie

  5. Hello there, You’ve got conducted a fantastic job. We’ll surely stumbleupon them in addition to professionally suggest for you to my friends. I’m sure will have them taken advantage of this page.

    Polubienie

  6. First off I want to say great blog! I had a quick question
    that I’d like to ask if you do not mind. I was curious to find out how you center
    yourself and clear your thoughts prior to writing.
    I’ve had a tough time clearing my mind in getting my ideas out there.
    I truly do enjoy writing but it just seems like the first 10
    to 15 minutes are lost simply just trying to figure out how to
    begin. Any recommendations or tips? Appreciate
    it!

    Polubienie

  7. I�m amazed, I have to admit. Rarely do I come across a blog that�s equally educative and interesting, and without a doubt, you have hit the nail on the head. The problem is an issue that too few men and women are speaking intelligently about. Now i’m very happy that I stumbled across this during my search for something concerning this.

    Polubienie

  8. clearly much like your site nevertheless, you should analyze your transliteration with several of your content. Most of them will be rife along with punctuational problems we to find the idea incredibly disturbing in all seriousness having said that I’m going to definitely appear once again again.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s